Dlaczego ludzie biorą l-argininę?

L-arginina to aminokwas powstający w organizmie. Jako suplement wydaje się pomagać w kilku stanach, od migreny do stanu zapalnego.

Dlaczego ludzie biorą l-argininę?

Ponieważ rozluźnia naczynia krwionośne, L-arginina może mieć korzyści sercowo-naczyniowe dla niektórych osób. Badania wykazują, że może złagodzić objawy dławicy piersiowej i choroby tętnic obwodowych. Wydaje się, że poprawia zdrowie osób z niewydolnością serca. Może również pomóc w zaburzeniach erekcji, ale głównie w połączeniu z innymi suplementami, takimi jak pycnogenol. Niektóre badania wykazały działanie wzmacniające odporność.

L -arginina może również zwalczać objawy utraty masy ciała spowodowane przez HIV. Wydaje się, że poprawia ona objawy zapalenia nerek i wspomagają funkcjonowanie nerek po przeszczepie. Badania pokazują, że arginina może złagodzić migreny, normować ciśnienie krwi i skrócić czas powrotu do zdrowia po operacji.

L-arginina była badana, jako leczenie wielu innych chorób. Obejmują one demencję, nadciśnienie, raka, niepłodność u mężczyzn, cukrzycę i otyłość. Ale wyniki były niejednoznaczne. Konieczne są dalsze badania.

Ile należy przyjmować l-argininy?

Nie ma standardowej dawki l-argininy. W badaniach zastosowano różne ilości dla różnych warunków. Jedna często stosowana dawka to 2 do 3 gramów trzy razy dziennie, chociaż badano również niższe i wyższe dawki. Bezpieczeństwo długoterminowego stosowania suplementów l-argininy nie jest jasne. W niektórych przypadkach lekarze zalecają suplementację l-argininą. Ludzie z niedożywieniem białkowym, oparzeniami, infekcjami, gwałtownym wzrostem wagi i innymi schorzeniami mogą potrzebować suplementowanej argininy.

Czy można uzyskać argininę naturalnie z pokarmów?

Wiele produktów spożywczych jest naturalnym źródłem niskiego poziomu argininy. Należą do nich orzechy (jak orzechy włoskie, orzechy laskowe, pekan, orzeszki ziemne, migdały, orzechy nerkowca i orzechy brazylijskie), nasiona (jak sezam i słonecznik), owies, kukurydza, zboża, kasza gryczana, brązowy ryż, produkty mleczne, mięso, kurczak i czekolada.

Jakie ryzyko wiąże się z przyjmowaniem argininy?

Skutki uboczne. Większość osób przyjmujących argininę ma kilka skutków ubocznych. Może powodować nudności, skurcze, biegunkę, reakcje alergiczne i objawy astmy. Może również powodować niskie ciśnienie krwi i zmiany poziomu glukozy i chemicznej krwi. Sądzi się, że stosunek lizyny do argininy w diecie (lub suplementach) może wpływać na to, czy utajone wirusy opryszczki pojawiają się, czy nie. Niektórzy lekarze zalecają zwiększenie lizyny i zmniejszenie argininy, aby zapobiec nawrotom objawów związanych z wirusem opryszczki pospolitej.

Ryzyka. Jeśli występują jakiekolwiek schorzenia – na przykład raka, astmę, alergie, problemy z wątrobą lub nerkami, niskie ciśnienie krwi, chorobę sierpowatą lub zaburzenie krwawienia – lub zawał serca, nie powinno się przyjmować l-argininy bez konsultacji z lekarzem.

Interakcje. Jeśli regularnie zażywa się jakiekolwiek leki lub suplementy, również należy porozmawiać z lekarzem zanim zacznie się używać l-argininy. Może ona wchodzić w interakcje z lekami antykoncepcyjnymi, lekami hormonoterapii, lekami rozrzedzającymi krew, niektórymi lekami przeciwbólowymi i lekami na zaburzenia erekcji, zgagą, nadciśnieniem i cukrzycą. L-arginina może również wchodzić w interakcje z suplementami, takimi jak miłorząb dwuklapowy, czosnek, żeń-szeń azjatycki i potas.

Biorąc pod uwagę niepewne ryzyko, argininy nie powinny stosować dzieci ani kobiety w ciąży lub karmiące piersią bez zgody lekarza.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *