Jak powstają płatki owsiane?

Płatki owsiane możemy uzyskać z różnych rodzajów zbóż, np.: owies, pszenica orkiszowa, jęczmień albo ryż. Ziarno poddaje się najpierw tzw. obtaczaniu, czyli procesowi mającemu na celu usunięcie resztki okrywy nasiennej i nadanie ziarniakowi opływowego kształtu. Następnie ziarna się nawilża, zostawia na „leżakowanie” i gniecie, aby uzyskać kształt taki, jaki my znamy. Ostatnim etapem produkcji jest wysuszenie płatków.

Żeby jednak odpowiedzieć właściwie na zadane wyżej pytanie trzeba zaznaczyć, że choć pozornie nazwa „płatki owsiane” jest jednoznaczna, w rzeczywistości jest używana do trzech rodzajów płatków:

  • płatki owsiane zwykłe
  • płatki owsiane górskie
  • płatki owsiane błyskawiczne

Płatki owsiane zwykłe

Zostały poddane najmniejszej obróbce, przez co są najzdrowsze, ponieważ są najmniej przetworzone. Ziarna nie zostały rozdrobnione, przez co składniki odżywcze nie miały okazji z nich uciec. Jest jednak pewien minus tej sytuacji, mianowicie do przygotowania posiłku zdatnego do spożycia trzeba je przez kilka minut gotować.

Płatki owsiane górskie

Zostały poddane delikatnej obróbce. Ziarna podczas procesu produkcyjnego zostały rozdrobnione przez co straciły nieco składników odżywczych, głównie składników mineralnych. Gniecenie miało miejsce po rozdrobnieniu, więc gniecione nie były całe ziarna. Ten rodzaj płatków wystarczy tylko zagotować i można z nich stworzyć pyszny posiłek.

Płatki owsiane błyskawiczne

Poprzez dodatkową hydratację ziarna zboża producenci mogą uzyskać typ płatka „błyskawicznego”. Są to płatki łatwiej strawne dla naszego organizmu, ale zawierają najmniej składników odżywczych. Do ich przygotowania nie trzeba wiele – można je spożywać nawet na zimno.

Jak przygotować dobrą owsiankę?

Owsianka jest dobrym pomysłem zarówno na rozpoczęcie jak i zakończenie dnia. Do tego jest posiłkiem bardzo elastycznym, ponieważ możemy do niej dodać na co tylko mamy ochotę, zaczynając od świeżych owoców, przez owoce suszone, orzechy, słonecznik, migdały, po kakao i różnego rodzaju słodycze czy syropy. Owsianka pomoże nam zadbać o dostarczenie witamin do naszego organizmu, bo dzięki niej dostarczysz sobie witaminy z grupy B, witaminy A, D, E, C, a nawet wapń i cynk.

Aby przygotować owsiankę warto mieć suszone owoce, orzechy i słonecznik.

Gotujemy płatki owsiane na niewielkiej ilości mleka (tyle, aby zakryć płatki). Suszone owoce powinniśmy sparzyć gorącą wodą, króciutko je opłukać. Kroimy je na niewielkie kawałki i dodajemy do owsianki. Orzechy również kroimy na mniejsze kawałki i również wrzucamy do naszego posiłku razem ze słonecznikiem. Jeśli masz ochotę możesz dodać też kakao. Smacznego!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *